Na dimanche komt lundi! Ik had maandag nacht dienst en het was me weer een nachtje!
Vorige keer toen ik nachtdienst had vond ik het al zeer heftig maar deze nacht was nog extremer. Ik ging een vrouw opvolgen die ging bevallen voor haar vijfde kind. Het gaat zeer snel vooruit bij zulke vrouwen en voor je het weet is de kleine er. Dus bleef ik deze vrouw alert in het oog houden. De vroedvrouw had ze net nog onderzocht en zegt me dat ze niet klaar is om te bevallen. Maar ik weet nog toen ze me dat vorige keer vertelden. Toen heb ik de bevalling op het bed gedaan. Nu weer hetzelfde tafereel! Ik wilde naar de harttoontjes gaan luisteren. Zie ik de vrouw drukkende bewegingen maken. Ik voelde aan haar dekentje. IK VOELDE EEN HOOFDJE. Ik doe het deken eraf, wat zie ik : het hoofdje en het lichaam al helemaal geboren. Handschoenen aan gedaan en geroepen om instrumenten en doeken. Het grappige vond ik dat deze mevrouw niet om hulp riep. Ze was gewoon even in haar eentje aan het bevallen en had misschien geroepen als de baby in bed lag zodat we haar konden helpen met de nageboorte. Toen was het 22u10. Mijn shift begint om 22.00u en heb constant actief bezig geweest met bevallingen en baby’s tot 7.00u smorgens.
Zo kwam er ook nog eentje binnen die weer zo lang had gewacht om te komen tot het laatste moment. Ik wilde haar onderzoeken maar wat zie ik : EEN VOETJE. Grappig om vast te stellen maar snel nadien dacht ik: oh jeetje een stuitligging. Snel haar op de verloskamer geïnstalleerd en we begonnen met persen. Wat was ik blij toen er eindelijk een vroedvrouw om mijn hulp had gereageerd en erbij kwam staan zodat ik de bevalling niet alleen moest doen. Ik ging naast de vrouw staan om haar wat te doen kalmeren en om haar te begeleiden tijdens het persen. Ze greep me nogal vast bij mijn pak. Ik verschoot ervan dat het niet gescheurd was. Ik moest bij deze vrouw een infuus prikken. Lastige klus bij een zeer hysterische vrouw maar uiteindelijk is het me toch gelukt.
Een stuitbevalling verloopt heel goed tot het laatste moment wanneer het hoofdje moet komen. Dit heeft namelijk de grootste diameter en heeft dus langer de tijd nodig om te bevallen. In dit geval had de baby ook nog eens zijn armpjes opgetrokken en werd de diameter nog eens zo groot. Ik dacht dat we hem er niet meer uitkregen. De vroedvrouw zat maar te zuchten en te lachen tegelijkertijd. Terwijl ik zoiets had van komaan dieje baby houd het niet lang meer uit. Na zeer lang trekken en draaien is de baby geboren. Ik dacht dat het niet meer goed ging komen met deze baby. Ik heb de baby zeer snel afgedroogt, geaspireerd en zuurstof bij gegeven. Toen was de zuurstof op ineens. Dus ik de ambu genomen en maar gepompt met da ding. Wat was ik blij toen ik de baby hoorde huilen en zag bijkomen. Maar op dat moment lijken minuten, uren te duren. Ik ben een hele tijd bij de baby gebleven om haar te stabiliseren. De vroedvrouwen zouden het kind daar gewoon hebben laten liggen met een zuurstofmasker dat eigenlijk dient voor volwassenen. Ik ben het blijven stimuleren en warm gehouden omdat ik toch nog zag dat het moeilijkheden had met ademen en afzag van de geboorte dat het net had doorgemaakt. Deze eerste minuten, uren zijn zo belangrijk voor een pasgeborene. Uiteindelijk was dit nog de flinkste baby van heel de avond. Victorine was ondertussen samen met een vroedvrouw een bevalling aan het doen van een tweeling. Ik heb deze kleine baby’s ook weer opgevangen. Weer hetzelfde verhaaltje. Deze keer waren ze ook nog prematuur en woog de eerste maar 1 kilo 900. Zo een baby’s moeten bij ons in de couveuse maar hier hebben ze die niet. De tweede was nog kleiner en woog 1 kilo 600. Ik stond helemaal in het zweet. Al mijn energie stopte ik in deze baby’s. De baby’s waren gestabiliseerd maar dan vraag ik wat er achteraf gebeurt met deze baby’s. Deze baby’s mogen nadien gewoon mee op de kamer bij de moeder. Dit zijn dan zoals 1 persoonskamers zoals bij ons maar dan met 6 bedden en dus bedoelt voor 4 moeders. Als ik dan nakijk welke zorgen mijn broertjes allemaal kregen toen ze geboren waren. Dat waren flinke jongens vergeleken met deze ukkies. Ze krijgen hier niet de zorgen die ze nodig hebben. Met alle gevolgen vandien.
Toen bleek het ineens al 4 uur s’nachts te zijn. Maar de vrouwen bleven maar binnen komen. 2 vrouwen op 1 bed en sommige nog in rolstoelen ernaast. Allemaal aan het puffen en aan het roepen. De vroedvrouw zei tegen mij of ik even naar die deur wilde gaan. Ik ging naar deze deur deed ze open lag er daar ook vrouw om te bevallen. Helemaal in mijn eentje stond ik hier. Was nog nooit in deze kamer geweest. Wist niet waar het materiaal lag. Snel spullen gezocht en eraan begonnen. Het is allemaal goed verlopen maar je moet het maar eens meemaken zoals die stuit van ter straks. Dat ik hem er niet uit krijg en dat de baby er ernstige schade aan over houd of zelf overlijd.
Het is echt ruwe verloskunde hier in Senegal!
Nu dat ik het hier aan het typen ben besef ik pas wat voor een nacht ik heb beleefd. De dag nadien heb ik bijna heel de dag geslapen. Ik moest helemaal herladen. Toen Victorine en ik naar huis wandelden moesten we lachen omdat we zelfs niet meer fantsoenlijk konden praten omdat we de energie er niet voor hadden. Toch wel fijn dat ik hier niet alleen ben. Ann ik vind het echt zeer sterk van je dat jij hier zo in je eentje 3 maanden hebt gezeten. Ik denk echt vaak aan u als ik zulke dingen heb meegemaakt.
Ik heb nu 8 bevallingen zelf gedaan hier op 5 dagen stage terwijl ik in België er 12 heb gedaan op één jaar tijd.
Nu ben ik weer uitgerust.
Vanavond zie ik mijn makkerd weer op het internet en nadien ga ik met Victorine een terrasje doen om weer te herladen voor de volgende stagedag!
ik voelde het al een tijdje kriebelen
woensdag 25 maart 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
12 opmerkingen:
zeg charlotte ge zet daar toch nie
in zwart aan werken e;;;;;;;;
groetjes van pa
Wat een verhaal! Lot, ge bent een KRAK, ik vind u prachtig... ik ben fier op u en ben blij dat ge daar kunt lachen met dat ander meisje savonds als gullie stik op zijn. Ik zend je nog wat KRACHT DOOR voor de komende dagen ;) XXX voel je het.
Bro
Hoi Charlotte,
Petje af voor wat je allemaal doet voor de senegaleese vrouwen en hun kleine ukjes. T is tof om al je verhalen te lezen en de foto 's te zien.Nog veel werkplezier en geniet vooral ook van je vrije tijd.(en van de zon)
Groetjes van het hele sparteam
Hej lulu!
Zalig verhaal om te lezen en zo herkenbaar:) Een groot zottenkot is het idnerdaad. Nu, een jaar later, is het juist of die verloskamers geen realiteit zijn, maar een droom is geweest, onwerkelijk echt. Ben wel kei jaloers en zou graag samen met u wa klein manne op de wereld zette ginds:). Doe zo nog een paar nachten en ge komt als ne specialist naar huis:). Trouwens, hoe zijn de andere studenten ginder? Jaloers? Sommigen waren zo hebzuchtig en konden mijn patiënten afpakken maar na een tijd stak ik daar een stokske voor...
Hoe is het nog in het gastgezin? En het eten?:)
Ziezo ik wacht op u volgend verhaaltje, hou je taai haai!!
groetjes!!
ann
hey Charlotte, Ik krijg het er helemaal koud van, niet te doen! Zo'n groot verschil met ons wereldje. Wij verwennen de moeders en bij jou moeten ze vooral veel geluk hebben dat alles in orde komt. Ik zou helemaal over mijn toeren zijn, moest ik daar werken. Zelfs met al mijn ervaring. Het geluk ligt op een klein plaatske, zegt men maar daar in Senegal... Jongens, niet te doen. Ik zend je tonnen energie en kracht. Ik denk aan jou! Zorg goed voor jezelf en werk vooral veilig!!! Dikke kus, Nicole
Hey Charlotte,
Een heel verhaal dat u geschreven hebt. Ge zult die nacht niet vlug vergeten met al dat werk. Ge zult die morgend als u met werken gestopt bent wel moe zijn geweest en de rust zal wel gekomen zijn. Maar beter zoveel werk dan geen. Hier zult u wel heel wat ervaring opdoen wat lazter u ten beste komt. We hopen dat ge daags nadien ook genoten hebt van het terrasje wat ge ging doen.
Groetjes van tante en nonkel uit Retie.
Heeey Lulu! Geweldige verhalen en foto's, super!! Beleef de tijd van je leven baby, tot snel!!
Groetjes uit India
Jasmijn
Hej CHarloTTe,
Dat word een bestseller als je mij vraagt!
"allé allé weeral een wee".
Kheb deze morgen gehoort dat alles goed daar gaat en dat je blij was met de verassingen van ullie mama.
Geniet van jullie tijd daar samen in de hangmat en veel foto's maken daar!
Hopelijk gaat alles nog goed verlopen voor de rest en tot binnenkort.
Groetjes
Toon
hey lotje, hier nick en greet alles goed ginder tss de baby's , u pa zegt da ge daar int zwart werkt (hihi) ik heb 2 dagen met uwe auto rond gereden want nick zijne jeep is kapot en omdat we vant weekend alletwee moeste gaan werken hadden we ne auto te kort
rijd goed!!! merci voor de lening he groetjes greet en nick
Geniet nog van de vakantie mee u ma! Doe mar is goe zot!
Zonnige groeten, Hoefie
charlotte kunt gij is telefoneren
aub moet iets vragen groetjes pa;;;;
Hoi lachbekje, hopelijk zijn de batterijen terug opgeladen na het weekje Toubacouta en hebben jullie een fijne terugreis gehad. Heb vandaag eens mijn bord kunnen leegeten zonder het over te tafel te verdelen. groetjes aan Victorine.
Rudy
Een reactie posten